“Sort Flag” er historien om en af vor tids mest nådesløse terrorister, jordaneren Ahmad Fadil Al-Khalayleh –kaldet al-Zarqawi i folkemunde, som efter en årelang eftersøgning blev likvideret af amerikanske specialtropper i 2006.

I bogen følger man indledningsvis Zarqawi, der i 1998 indespærres i det jordanske al-Jafr-fængsel – beskrevet som ”et forvarsel om helvede på jorden”. Det er bag disse mure, at Zarqawi og en række medindsatte radikaliseres. Zarqawi skal sidenhen vise sig at stå bag nogle af de mest gruopvækkende terrorangreb siden 11. september, grundlægge Al-Qaeda i Irak (AQI) og cementere sit terroristomdømme ved at indtage den ”prestigefyldte” position, som nummer ét på FBI’s liste over mest eftersøgte terrorister i Verden.

Men “Sort Flag” er ikke bare nogen simpel biografi. “Sort Flag” er historien om en ung CIA-agent, der kæmper mod en rigid og stålsat Bush-administration. “Sort Flag” er historien om den jordanske efterretningstjeneste, Mukhabarat, og en ung Kong Abdallah 2., der presses til det yderste for at bevare fatningen, mens han stædigt mægler i et nulsums-spil. Og sidst men ikke mindst er “Sort Flag” en brutal skildring af det gennemsyrede had, der får folk til at begå forbrydelser i religionens navn.

Jeg kan bare konstatere, at “Sort Flag” er en bog, man skal læse, hvis man interesserer sig for Mellemøsten og internationale relationer; her er tingene virkelig skildret med kirurgisk præcision og detaljerighed. Det er helt sikkert ikke nogen tilfældighed, at Joby Warrick fik Pulitzerprisen for denne bog, den er absolut fremragende, og jeg giver den 6 ud af 6 stjerner.

Skrevet af Kristian Ersbøll Berg Poulsen.