Et af de store samtaleemner i Bruxelles i disse dage er fremtiden for Europas økonomi. Styrkelsen af både EU’s konkurrenceevne og det indre marked er kommet højt op på den politiske dagsorden. Ikke mindst efter offentliggørelsen af Draghi-rapporten og Letta-rapporten.

Styrkelse af EU’s økonomi og konkurrenceevne bidrager til at bevare og skabe gode jobs i Danmark og Europa. Det indre marked med dens frie bevægelighed har gennem årene ført til vækst og beskæftigelse til gavn for Danmark og danske arbejdstagere.

Mobiliteten af arbejdskraft på tværs af Europa kan løse nogle arbejdskraftsudfordringer, men mobiliteten skal ikke kun være fri: Den skal også være fair. Der er desværre en verden til forskel, når vi lytter til de højtlydende Bruxelles-taler om Draghi-rapporten, og så til de usle løn- og arbejdsvilkår som rigtig mange lønmodtagere bliver udsat for, når de krydser grænserne for at finde job.

En styrkelse af Europas konkurrenceevne må ikke foregå som et kapløb mod bunden, hvor lønmodtageres vilkår og rettigheder forringes. Det var faktisk et af budskaberne fra Letta-rapporten om det indre marked. I Danmark har vi bevist, at gode arbejdsvilkår ikke står i vejen for vækst og en høj konkurrenceevne. Tværtimod.

Det er vigtigt, at de gode arbejdsvilkår i Danmark også gælder for udenlandske arbejdstagere, der benytter sig af den fri bevægelighed. Vi skal ikke have et A- og et B-hold på det danske arbejdsmarked. Derfor lyder mit opråb til den nye Kommission og kommissær, Roxana Mînzatu: styrk indsatsen mod social dumping og unfair konkurrence. Udenlandsk arbejdskraft skal ikke udnyttes under dække af fri bevægelighed, og princippet om “lige løn for lige arbejde på samme arbejdsplads” skal overholdes i praksis.

Selvom langt de fleste aspekter af arbejdsmarkedspolitik er bedst at overlade til arbejdsmarkedets parter, så er det i Bruxelles, at kampen for en fair fri bevægelighed skal stå. Social dumping er desværre stadig en stor og grænseoverskridende udfordring.

Den kommende revision af udbudsdirektivet, som Ursula von der Leyen har sat på programmet, er en oplagt mulighed for at fremme ordentlige arbejdsvilkår i hele Europa. En rapport fra 2021 viser nemlig, at offentlige udbud i EU ofte bliver tildelt på basis af laveste pris alene. Når der i offentlige indkøb ikke tages hensyn til kvalitet eller sociale- og miljømæssige forhold, opstår der et negativt pres på arbejdsvilkårene.

Derfor bør den kommende revision af udbudsdirektivet ikke blot have fokus på prisen i kroner og ører. Vi skal også have en social revision, så brugen af sociale arbejdsklausuler øges. Det skal være nemmere at stille krav til ordentlige arbejdsforhold herunder brugen af kollektive overenskomster. I dag er det frivilligt for landene at anvende klausulerne – et opdateret udbudsdirektiv bør forpligte landene til at have effektive klausuler i deres udbud.

En af mine vigtigste arbejdsopgaver i Bruxelles er at stå vagt om vores aftalemodel. Den har tjent alle parter i årtier, så Danmark i dag har et velfungerende arbejdsmarked karakteriseret ved få arbejdskonflikter og gode løn- og arbejdsvilkår, som kan underbygge vækst og konkurrenceevne. På nogle få områder har vi dog brug for EU som et supplement. Det gælder på grænseoverskridende områder som fx vandrende arbejdstagere, offentlige udbud og ligebehandling.

Af Dorthe Andersen, daglig leder af Fagbevægelsens Hovedorganisations Bruxelleskontor.