Af Lars Kunov, Direktør ved Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier

For en måned siden var fokus på klima og grøn omstilling. Vi havde fået en ambitiøs klimalov, vi afventede klimapanelernes anbefalinger og hele erhvervsskolesektoren havde springbenet oppe under sig med henblik på at kunne byde sig til.

I dag er alle erhvervsskoler lukket for fysisk undervisning, og al undervisning kører som nødundervisning. På nogle områder går det godt, på andre er det noget sværere. Praktiske fag lærer man bedst gennem praktisk undervisning. Det er også den pædagogik, som vi på erhvervsskolerne er så stolte af.

Men nedlukningen er ikke den eneste udfordring, eller måske er det faktisk det mindste. Lige nu mister elever deres praktikpladser og andre, der lige om lidt er færdige, vil få sværere ved at få en. Der er en akut beskæftigelseskrise, som piller ved troen på fremtiden, og som i den grad truer tilliden til, at erhvervsuddannelserne er en god karrierevej. Det må ikke ske.

Noget andet, der ikke må ske, er, at alle lande lukker om sig selv. Vi ved, at EU’s åbne marked er forudsætningen for, at vi har et blomstrende erhvervsliv og dermed også råd til de ting, vi gerne vil – fx uddannelser i verdensklasse.

Men hvad er så vejen ud af disse problemer? Hvordan får vi optimismen tilbage, når virus ikke længere er det, som fylder i både sind, krop og medier? Jo, vi skal have et fælles projekt. Et projekt, der samler, fornyer og skaber job. Den grønne omstilling skal ikke stoppe; den skal tværtimod være vækstmotoren for hele Europa. Vi skal omstille vores uddannelser, forskning og erhvervspolitik til en samlet satsning på et Europa, som både selv bliver markant grønnere, men også bliver leverandør af grønne løsninger og produkter til hele verden.

Aldrig har EU-samarbejdet været så vigtigt. Så selvom det er svært, og selvom det slår gnister, er det afgørende for fremtiden, at vi finder fælles løsninger.

Lars Kunov er en af Europabevægelsens bloggere. På vores EU-blog bidrager erhvervs- og organisationsfolk, kulturpersonligheder, undervisere og tidligere toppolitikere til at styrke debatten om EU.

Indlægget er alene udtryk for skribentens egen holdning.