Få områder er præget så meget af EU som forbrugerområdet. Tag et enkelt forbrugerprodukt – det kunne være jordbær. Her regulerer EU, hvor højt niveau og hvilke pesticider, der må være brugt til at producere jordbærret. EU sætter krav til, at forbrugeren skal kunne se, i hvilket land det er produceret. Og så sikrer EU, at jordbærret ikke bliver markedsført med grønne anprisninger om bæredygtighed, som det ikke kan leve op til.

Eller tag en flyrejse. Her er det EU, der giver forbrugerne rettigheder ved aflysninger eller forsinkelser. Det kunne også være en online shoppetur, hvor EU kræver, at der altid er 14 dages fortrydelsesret og minimum to års reklamationsret. Eller brugen af sociale medier, hvor EU’s dataregler sætter grænser for misbrug af vores personlige data og anvendelse af dem til at manipulere os. Eller elektronik, hvor der er EU-krav til både energiforbrug og holdbarhed. Jeg kunne også nævne forbrugerbeskyttelse ved forsikringer. Hårde hvidevarer. Kosmetik. Bankprodukter. Og listen fortsætter.

Et estimat lyder, at 80 procent af vores forbrugerbeskyttende lovgivning i Danmark har rod i EU-direktiver eller forordninger.

Når medierne dækker EU, fokuserer de gerne på politisk uenighed og de store værdimæssige brudflader, som i den grad præger EU i disse år. Men samtidig er det vigtigt at være opmærksom på, hvor stor og konkret en forskel EU gør for europæiske forbrugere.

Valget til Europa-Parlamentet er lige om hjørnet, og det er nu forbrugerne har muligheden for at præge den lovgivning, som både er så håndgribelig og omfangsrig i hverdagen.

For selvom EU allerede har fået gennemført meget beskyttelse af forbrugerne, er der rigeligt af udfordringer for forbrugerne, og man som vælger kan være med til at præge via stemmeboksen.

Først og fremmest er der selvfølgelig kampen mod de menneskeskabte klimaforandringer, som vi ved, optager forbrugerne – og dermed vælgerne – en hel del. Faktisk viser en undersøgelse af Epinion for Altinget, at klima og miljø er det emne, som fleste danskere mener, er det vigtigste for EU-parlamentet at håndtere. I en tid med krig i verden, vurderes klimapolitikken endda vigtigere end forsvars- og sikkerhedspolitikken.

Her er EU fuldkommen afgørende i omstillingen af vores forbrug i en mere grøn og cirkulær retning. EU’s nye EcoDesign-direktiv, der sikrer, at produkterne bliver genanvendelige, mere holdbare og reparerbare, er fx en del af løsningen, men vi er stadig meget langt fra et bæredygtigt forbrug, og EU skal stadig spille en mere aktiv rolle i at løse klimaudfordringerne. Det er vigtigt, at det høje ambitionsniveau på dette område fastholdes, men det er desværre ikke nogen given sag, Her kan man gøre en forskel med sin stemme.

Også vores basale forbrugerbeskyttelse, som vi ofte tager for givet, bliver stadig mere truet i takt med, at techgiganter og store online handelsplatforme har vundet indpas på det europæiske marked.

Temu, Amazon og Wish har for alvor fået tag i de europæiske forbrugere, men fordi de kun er platforme, der formidler varer fra producenter uden for EU og derfor ikke er underlagt samme regler som f. eks. danske webshops, har vi ikke samme muligheder for at stille virksomhederne til ansvar for usikre eller decideret farlige produkter. Og i takt med at flere og flere danske forbrugere benytter sig af f. eks. Temus billige tilbud, har vi en stor udfordring med at opretholde den produktsikkerhed, som danske forbrugere bør kunne forvente. Også her har vi brug for, at EU skruer op for kravene til platformene.

Samtidig er de sociale medier blevet enormt magtfulde i stort set alle aspekter af vores liv, og vi ser gentagne gange, at de ikke overholder regler for bl.a. dataindsamling, alders-verifikation og deling af ulovligt indhold. Her er Danmark for lille til for alvor at tage kampen op med techgiganterne, og vi har derfor brug for at EU’s håndhævelse bliver langt mere effektiv, og at sanktionerne mod techgiganterne bliver så store, at de faktisk kan mærkes.

EP-valget handler ikke blot om politiske beslutninger på et abstrakt niveau, men om politiske valg, der direkte påvirker hverdagen for danske forbrugere.

Hvis man går op i, at vores produkter er sikre. At vi har ret til kompensation, hvis flyet bliver aflyst, lige inden man skal boarde. Hvis man gerne vil vide, hvor ens mad kommer fra. Eller man vil have bremset techgiganternes magt og adgang til vores persondata, så er EP-valget der, hvor man har muligheden for at præge fremtiden.

Vi er alle forbrugere, og indflydelsen findes i stemmeboksen. Rigtig godt valg til alle forbrugere!