Siden oktober sidste år har den svenske fagforening IF Metall været i konflikt med amerikanske Tesla på grund af manglende overenskomst på virksomhedens svenske værksteder.

IF Metall har længe forhandlet med Tesla, men Tesla har blankt afvist at underskrive en kollektiv overenskomst og bryder dermed grundlæggende principperne på det svenske arbejdsmarked.

I Danmark har 3F indledt en sympatikonflikt, og konflikten har nu bredt sig til resten af Europa. Den europæiske fagbevægelse ETUC, der repræsenterer over 45 millioner arbejdere i 93 faglige hovedorganisationer, blandt andet Fagbevægelsens Hovedorganisation i Danmark, samt 10 europæiske faglige brancheorganisationer, bakker den svenske fagforening IF Metall op i deres krav om en kollektiv overenskomst med Tesla.

At ETUC har markeret sin klare støtte til IF Metall betyder, at presset på Teslas øvrige fabrikker og værksteder i Europa er blevet intensiveret.

Overenskomster er ikke noget, vi har for sjov, og i Norden er vi vant til, at fagforeninger og arbejdsgiverorganisationer fastlægger spillereglerne på arbejdsmarkedet. Det er kernen i de nordiske arbejdsmarkedsmodeller – med stor stabilitet og tryghed for både lønmodtager og arbejdsgiver til følge.

Denne stabilitet gavner alle – en god internationale konkurrenceevne, vækst og beskæftigelse på aftalte løn- og arbejdsvilkår.

Hvorfor Tesla er så modvillig, kan derfor undre, selv om det nok ikke er så overraskende endda, når man ser nærmere på manden og mangemilliardæren bag Tesla – Elon Musk.

Han er foruden manden bag Tesla også ejer eller medejer af SpaceX, PayPal og siden 2022 det sociale medie Twitter – i dag X – som han købte for 44 milliarder dollars, og han siges at være god for en privat formue på 186 milliarder dollars.

Han har dermed penge nok til at være ligeglad med rimelige krav fra medarbejderne på Teslas værksteder i Sverige og true med at fratage dem og alle andre medarbejdere i Tesla deres aktieoptioner, hvis de organiserer sig i en fagforening.

Nu er der væsentlige forskelle på det europæiske og amerikanske arbejdsmarked, når det kommer til fagforeningernes rolle. Men med en sådan holdning, er der et stort behov for fortsat at diskutere, hvordan man sikrer europæiske lønmodtagere deres helt legitime ret til at organisere sig uanset, hvem arbejdsgiveren er.

De europæiske lande, arbejdsgiverne og lønmodtagerne har brug for et EU, der baseres på stabile arbejdspladser, hvor kollektive aftaler sikrer gode arbejdspladser og ordentlige løn- og arbejdsforhold som deres bidrag til konkurrencedygtige virksomheder og et konkurrencedygtigt Europa.

Tesla er en global aktør, der bør respektere vilkårene på det europæiske arbejdsmarked. Derfor bør Tesla underskrive den svenske overenskomstaftale.