Smid ikke EU-beskyttelsesbarnet ud med byrdereduktionsbadevandet

Regelforenkling, refit, byrdereduktion, better regulation – kært barn har mange navne – både i København og Bruxelles. Og det skorter da heller ikke på partier og organisationer, der gennem de seneste mange årtier har ønsket EU’s regelomfang reduceret. Flere arbejdsgiverorganisationer går endda så langt som at omtale lovgivning, der stammer fra EU, som ”En tsunami of regler”.

Kommissionsformand Von der Leyen vil i hendes nyligt frigivne guidelines gøre op med denne såkaldte tsunami: ”Each Commissioner will be tasked with focusing on reducing administrative burdens and simplifying implementation: less red tape and reporting, more trust, better enforcement, faster permitting”. Man vil i al EU’s regulering have en særlig opmærksomhed på simplere regler og færre byrder.

Og det er ganske rigtigt at mange EU-regler målrettet miljøbeskyttelse, forbrugerbeskyttelse, rettighedsbeskyttelse og regulering af erhvervslivet. Det er også rigtigt, at EU og Danmark i nogle tilfælde kan vedtage, anvende og implementere reglerne smartere og enklere til gavn for både virksomheder, lønmodtagere, borgere og klima. Det anerkender jeg til fulde.

Men – og det er et vigtigt men – der er dog væsentlige risici behæftet med et unuanceret ønske om at omfanget af regler fra EU skal reduceres i så væsentligt et omfang, som der lægges op til fra flere arbejdsgivere, borgerlige partier og EU-Kommissionens side. Især når det gælder beskyttelseslovgivning. Her bidrager EU med at fremme beskyttelsen af danske og europæiske borgere og lønmodtagere indenfor alt fra arbejdsmiljø, havmiljø, kemikalier, barsel, menneskerettigheder, løngennemsigtighed, arbejdsvilkår og klima.

Og det er ikke kun danske borgere, klima og lønmodtagere, der har en interesse i at undgå en udvanding af beskyttelseslovgivningen. Dansk erhvervsliv og danske arbejdsgivere har også behov for at sikre et såkaldt ’level playing field’ mellem danske og europæiske virksomheder. Så vi fra dansk side ikke skal konkurrere på laveste fællesnævner ift. samfunds- og klimamæssigt ansvarlig adfærd. Og ikke blot udvander beskyttelses- og rettighedsbestemmelser fra EU – men også skævvrider konkurrencen. Så taber både borgere, lønmodtagere, klima, miljø og erhverv.

Derfor er det afgørende at både EU og Danmark rammer balancen mellem at formulere og anvende EU reglerne smartere og samtidig bevare værdien af beskyttelseslovgivningen. Så vi undgår at smide EU-beskyttelsesbarnet ud med regelforenklingsbadevandet. Og sigter mod den ambition, der i den Euroapolitiske aftale så fint er angivet med at ”Danmark skal gå forrest i EU og vise, at det er muligt at balancere høje klimaambitioner, konkurrencedygtigt erhvervsliv og social sammenhængskraft.” Her må hensynet til det konkurrencedygtige erhvervsliv aldrig overtrumfe hensynet til den sociale sammenhængskraft og vores klima – og visa versa for den sags skyld. Så vi sikrer et bæredygtigt EU, der gavner alle.