Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Smid ikke EU-beskyttelsesbarnet ud med byrdereduktionsbadevandet

Smid ikke EU-beskyttelsesbarnet ud med byrdereduktionsbadevandet

Regelforenkling, refit, byrdereduktion, better regulation – kært barn har mange navne – både i København og Bruxelles. Og det skorter da heller ikke på partier og organisationer, der gennem de seneste mange årtier har ønsket EU’s regelomfang reduceret. Flere arbejdsgiverorganisationer går endda så langt som at omtale lovgivning, der stammer fra EU, som ”En tsunami of regler”.

Kommissionsformand Von der Leyen vil i hendes nyligt frigivne guidelines gøre op med denne såkaldte tsunami: ”Each Commissioner will be tasked with focusing on reducing administrative burdens and simplifying implementation: less red tape and reporting, more trust, better enforcement, faster permitting”. Man vil i al EU’s regulering have en særlig opmærksomhed på simplere regler og færre byrder.

Og det er ganske rigtigt at mange EU-regler målrettet miljøbeskyttelse, forbrugerbeskyttelse, rettighedsbeskyttelse og regulering af erhvervslivet. Det er også rigtigt, at EU og Danmark i nogle tilfælde kan vedtage, anvende og implementere reglerne smartere og enklere til gavn for både virksomheder, lønmodtagere, borgere og klima. Det anerkender jeg til fulde.

Men – og det er et vigtigt men - der er dog væsentlige risici behæftet med et unuanceret ønske om at omfanget af regler fra EU skal reduceres i så væsentligt et omfang, som der lægges op til fra flere arbejdsgivere, borgerlige partier og EU-Kommissionens side. Især når det gælder beskyttelseslovgivning. Her bidrager EU med at fremme beskyttelsen af danske og europæiske borgere og lønmodtagere indenfor alt fra arbejdsmiljø, havmiljø, kemikalier, barsel, menneskerettigheder, løngennemsigtighed, arbejdsvilkår og klima.

Og det er ikke kun danske borgere, klima og lønmodtagere, der har en interesse i at undgå en udvanding af beskyttelseslovgivningen. Dansk erhvervsliv og danske arbejdsgivere har også behov for at sikre et såkaldt ’level playing field’ mellem danske og europæiske virksomheder. Så vi fra dansk side ikke skal konkurrere på laveste fællesnævner ift. samfunds- og klimamæssigt ansvarlig adfærd. Og ikke blot udvander beskyttelses- og rettighedsbestemmelser fra EU – men også skævvrider konkurrencen. Så taber både borgere, lønmodtagere, klima, miljø og erhverv.

Derfor er det afgørende at både EU og Danmark rammer balancen mellem at formulere og anvende EU reglerne smartere og samtidig bevare værdien af beskyttelseslovgivningen. Så vi undgår at smide EU-beskyttelsesbarnet ud med regelforenklingsbadevandet. Og sigter mod den ambition, der i den Euroapolitiske aftale så fint er angivet med at ”Danmark skal gå forrest i EU og vise, at det er muligt at balancere høje klimaambitioner, konkurrencedygtigt erhvervsliv og social sammenhængskraft.” Her må hensynet til det konkurrencedygtige erhvervsliv aldrig overtrumfe hensynet til den sociale sammenhængskraft og vores klima - og visa versa for den sags skyld. Så vi sikrer et bæredygtigt EU, der gavner alle.

Kontakt
europabevaegelsen@europabevaegelsen.dk
+45 33 141 141
Den Danske Europabevægelse
CVR: 46113128
Rosenørns Allé 35, 1. th., 1970 Frederiksberg C.
daen
envelope linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram