Siden Dan Jørgensens nominering som den næste danske EU-kommissær, har analytikere og kommentatorer stået i kø for at dømme posten. Er den stærk, er den svag ift. den magtfulde position, som Vestager havde? Og hvad kan Danmark overhovedet få ud af den post i en Europa-Kommission med mange lange titler og komplicerede porteføljer.

Der er imidlertid ingen tvivl om, at Dan Jørgensens nye ansvarsområde – energi og bolig – er en af Danmarks største styrkepositioner. Det giver ham en unik mulighed for at sætte turbo på den grønne omstilling i Europa og en gang for alle. vise, hvordan grøn energi og energieffektivitet ikke bare er klimavenlige tiltag, men centrale brikker i at forbedre Europas sikkerhed og konkurrencekraft. Fra havvindmøller til elektrificering og energiinfrastruktur kan Jørgensen være med til at vise vejen for, hvordan bæredygtige løsninger kan gå hånd i hånd med økonomisk vækst og arbejdspladser i Europa. Det er der mere brug for end nogensinde før.

Hans erfaring som tidligere klimaminister og store internationale netværk giver ham en unik position til at håndtere nogle af Europas mest presserende udfordringer på nye måder og i samarbejde med erhvervslivet. Med sig i bagagen har han bl.a. positive erfaringer fra arbejdet med Klimapartnerskaberne, hvor regeringen gik sammen med erhvervslivet i et forpligtende samarbejde om at realisere klimamålene. Selvom værktøjskassen på europæisk plan måske ser lidt anderledes ud, er tanken om at bringe det offentlige og private sammen om at løse fælles samfundsudfordringer helt rigtig.

Medbestemmelse på alle sager
Som medlem af Kommissionens kabinet har Dan Jørgensen faktisk mulighed for at påvirke alle beslutninger, som Kommissionen træffer. Hver gang en ny lov, et politisk initiativ eller en strategisk retning diskuteres, sidder han med ved bordet og har en stemme i det endelige kompromis. Det betyder, at Dan Jørgensen, uanset om dagsordenen handler om handelspolitik, digitalisering, sundhed eller konkurrence, kan gøre sin indflydelse gældende. Den mulighed bør han gribe!

For eksempel er der gevaldigt behov for at få ryddet ud i de administrative byrder, der lige nu spænder ben for virksomhedernes innovationskraft og vækst. De bruger deres kræfter på at rapportere i stedet for at innovere, kort sagt. Det er ødelæggende for europæisk erhvervsliv. Ursula Von der Leyen har lovet at nedsætte mængden af byrder og rapporteringskrav med 25 pct. Det mål skal Dan Jørgensen være med til at levere på.

Vores nye danske kommissær har ikke kun fået en vigtig post – han har muligheden for at gøre den til noget langt større.

Fra erhvervslivets side ser vi frem til samarbejdet. VI håber, at vi kan finde fælles fodslag i at gå forrest på det grønne, samtidig med at vi sikrer lige konkurrenceforhold og enkle regler for vores virksomheder.

Af Rikke Wetendorff Nørgaard, europapolitisk chef i DI