Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Højredrejningen i EU kræver offensive svar

Mange åndede lettet op efter EU-parlamentsvalget. Så meget gik den ekstreme højrefløj ikke frem - og tilsyneladende bevarede den såkaldte ”midte” sit flertal. Kendsgerningen er imidlertid, at valget var udtryk for en markant højredrejning. Mandaterne gik i stort omfang fra Renew og den grønne gruppe til de Konservative og partierne til højre for dem. Ganske vist gik Left-gruppen frem, men det var i meget mindre målestok.

Alt tyder på, at denne højredrejning i parlamentet, som modsvares af en tilsvarende højredrejning i EU-Kommissionen vil kunne få alvorlige følger for lønarbejdere, velfærd, klima, miljø og dyrevelfærd.

Det grundlag Von der Leyen blev valgt på understreger meget godt dette forhold. Her var der to altafgørende prioriteringer: Konkurrenceevne og oprustning. Alle andre indsatser bliver vurderet på, om de kan understøtte de to hovedprioriteringer. Man kan selvfølgelig håbe på, at De Grønne, som belønning for at sikre Von der Leyens genvalg, får mulighed for at få indflydelse på dele af denne politik. Gør de det, får man formentlig brug for Left-gruppens stemmer for at få flertal og de stemmer leverer vi selvfølgelig, hvis forslagene peger i den rigtige retning og vi får medindflydelse. Det skal der ikke være tvivl om.

Desværre tyder meget på, at udviklingen kommer til at gå i en helt anden retning. Når man snakker om forbedret konkurrenceevne, snakker man meget mere om at afskaffe regulering og regler end om grøn omstilling. Der er naturligvis ikke noget galt i at afskaffe unødvendigt bureaukrati og regulering - og det er der mange eksempler på i EU, men det mest sandsynlige er, at der kommer angreb på regulering og regler, som beskytter klima, miljø og lønarbejderrettigheder.

Fremadrettet frygter jeg, at dette vil betyde, at en ny kemikalielovgivning vil fokusere meget mere på at forenkle reglerne for at gøre det nemmere for virksomhederne end på at få forbudt og udfaset farlige og hormonforstyrrende stoffer som f.eks. PFAS. Det er i hvert fald det, von der Leyen taler om.

Tilsvarende vil det også gøre det sværere at komme igennem med ændringer i udbudsdirektivet, som kan sikre, at firmaer, som ikke overholder elementære arbejdstagerrettigheder eller anbringer overskud i skattely, kan udelukkes fra offentlige udbud. Ændringer som vil kunne stille lønarbejdere og fagforeninger bedre, men også sikre lige konkurrence og gøre det nemmere at bekæmpe økonomisk kriminalitet.

Som et led i at forbedre konkurrenceevnen skal det indre marked gøres mere effektivt. Det lyder uskyldigt, men dækker over, at det skal være sværere/umuligt for de enkelte medlemslande at indføre regler, som giver en bedre beskyttelse af lønarbejdere, sundhed, miljø, natur og dyrevelfærd, end EUs fælles regler giver. Altså mindre politisk frihed til medlemslandene og dårligere beskyttelse på disse områder i en lang række lande - også i Danmark. Hermed vil man også effektivt lukke ned for muligheden for, at enkelte lande kan gå i spidsen på disse områder, hvilket også vil gøre det sværere at komme igennem med generelle forbedringer på EU-plan

Oveni dette har man planer om at skærpe presset på EU-medlemslandene for at få dem til at gennemføre ”de nødvendige økonomiske reformer”, så man kan overholde de rammer for staternes økonomi, som EU har vedtaget. I praksis betyder det, at landene skal presses til at gennemføre omfattende besparelser på velfærden.

Selv om det ser sort ud, går jeg ind i arbejdet for at opnå resultater. Der skal skrues op for den grønne omstilling ikke ned. Vi skal have forbudt farlige stoffer. Vi skal have regler for offentlige udbud, som kan bruges til at bekæmpe social dumping og økonomisk kriminalitet.

I det arbejde bliver det helt nødvendigt at satse på fagbevægelsens og andre NGOers støtte og opbakning. Vi har i denne politiske situation ekstremt stort behov for folkelig aktivitet og engagement.

Vi har også brug for et tæt samarbejde mellem de kræfter i EU-parlamentet og i det danske folketing, som er enige med os i, at det er vigtigt at opnå resultater på disse områder. Det ser jeg frem til.

Skrevet af: Per Clausen, medlem af Europa-Parlamentet for Enhedslisten.

Kontakt
europabevaegelsen@europabevaegelsen.dk
+45 33 141 141
Den Danske Europabevægelse
CVR: 46113128
Rosenørns Allé 35, 1. th., 1970 Frederiksberg C.
daen
envelope linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram