Offentlige udbud af tjenester og varer udgør hele 14 % af EU’s samlede BNP. De utroligt mange udbudsopgaver rangerer fra alt fra offentlig rengøring, offentlig transport, anlæg af supersygehuse, broer og metro, staternes og kommunernes indkøb og mange flere opgavetyper. Kort sagt – offentlige udbud vedrører os alle sammen og finansieres gennem vores allesammens skattekroner.

Desværre fungerer de nuværende udbudsregler ikke efter hensigten. Det peger både Den Europæiske Revisionsret, Europa-Parlamentet og Den Europæiske Arbejdsmarkedsmyndighed på. I deres 2024 rapporter konkluderer de tre EU-institutioner at de nuværende offentlige udbudsregler i for høj grad skævvrider konkurrencen, forringer lønmodtagerret­tighederne og bidrager til sort arbejde.

Dermed bidrager offentlige udbud i EU for offentlige kroner desværre alt for ofte en loose-loose-loose situation for både virksomheder, lønmodtagere og klima. Hvilket er helt utilstedeligt, når det er offentlige midler, der udbydes for.

Den tredobbelte bundlinje på udbud
Heldigvis vil den nye Von der Leyen EU-Kommission revidere de eksisterende udbudsregler. I sit missionsbrev til den franske kandidat til at blive kommissær for velstand og industriel strategi, Stephane Sejourne, skriver Ursula von Der Leyen:

”You will revise the Public Procurement Directives to help ensure security of supply for vital technologies, products and services, while simplifying the rules and reducing administrative burden.”

Her er det nemt at se hensynet til virksomhedernes tarv og den økonomiske bundlinje. Til gengæld er det ret svært at få øje på hensynet til klimaets og lønmodtagernes tarv. Og skatteborgernes penge skal selvfølgelig anvendes så effektivt som muligt. Men hvis vi gerne vil have samfundsansvarlige udbud, der ikke kun er bæredygtige for virksomhederne, men også de lønmodtagere, der udfører udbuddene, og vores klima, har vi med revisionen af udbudsdirektivet en alletiders mulighed for at have målsætninger om både:

1.Socialt bæredygtige udbud: Med ordentlige og ordnede arbejdsvilkår, godt arbejdsmiljø og gode lærlingeforløb.

2. Klimamæssigt bæredygtige udbud: Med beskyttelse af klima, miljø og menneskers sundhed.

3. Økonomisk bæredygtige udbud: Med en retfærdig og effektiv anvendelse af offentlige midler.

Og det ene behøver heldigvis ikke udelukke det andet eller tredje for den dags skyld. Det findes der utallige eksempler på, at samfundsansvarlige udbydere på tværs af Europa aktivt vælger at vægte både økonomisk, socialt og økonomisk bæredygtige udbud. Problemet er bare, at de nuværende udbudsregler kun rummer ”kan” og ikke ”skal” bestemmelser, når det gælder socialt og klimamæssigt bæredygtige udbud. Så det bliver op til den enkelte udbyder hvor samfundsansvarligt man vil agere.

Vejen til mere socialt retfærdige udbud
Vores allesammens skattekroner skal selvfølgelig forvaltes på en samfundsansvarlig maner til gavn for de mere end 200 mio. lønmodtagere i EU på ordentlige vilkår. Og det kan lade sig gøre, som vi har set i mange danske udbud på bygge-, transport og serviceområdet. Det kommer bare ikke af sig selv og der er brug for langt bedre regler. Derfor peger vi i 3F på tre veje til mere socialt retfærdige udbud i det nye udbudsdirektiv:

1) Krav om retfærdige løn- og arbejdsvilkår
Offentlige udbud skal indeholde obligatoriske kriterier, der strækker sig udover de økonomiske og tekniske kriterier. De skal indeholde krav om ordnede vilkår, godt arbejdsmiljø, kvalificerede lærlin­geforløb og efterlevelse af arbejdsmarkedsregler, som understøttes i både udbudsmateriale, prækvalifikation, klausuler og dokumentationskrav.

2) Kontrol af arbejdsvilkårsregler
Der skal være effektiv kontrol og håndhævelse af arbejdsvilkår og arbejdsmarkedsregler på offent­lige udbud i hele entreprenør/leverandørkæden enten ved eget system for kontrol af overholdelse af klausu­lerne eller ved anmodning om, at udbyder udarbejder et forslag.

3) Konsekvenser ved brud på arbejdsvilkårsregler
Muligheden for at sanktionere og i sidste ende ophæve kontrakten ved væsentlig misligholdelse af lovgiv­ning, overenskomst og nationale bestemmelser om arbejdsforhold, arbejdsmiljø og boligforhold udbygges, herunder et opgør med ”self-cleaning” mekanismen, hvor virksomheder kan ”rense sig selv” for brud med arbejdsmarkedsregler.

En revision af udbudsdirektivet er en unik chance for at Von der Leyen 2 Kommissionen kan levere en win-win-win sag for lønmodtagere, virksomheder og klima. Det afgørende bliver at beslutningstagerne i Bruxelles både har både det økonomisk, klimamæssige og – ikke mindst – socialt bæredygtige for øje.

 

Skrevet af Nadja Abelgren Olsen EU-chef hos 3F-Fagligt Fælles Forbund